Lyssna
Bild från gångtunneln med ledstråk, Skövde resecentrum.

Att boka resa

Tidigare skrev jag hur det är att resa som blind. Men hur lätt är det att boka en resa när man är blind?

Tillgänglighet när det gäller bokning av resor varierar från företag till företag och hemsida till hemsida. Jag upplever att i vissa fall fungerar appar för smartphone bättre än att använda hemsidan. Anledningen är att appar kan vara lite nedbantade och har inte lika mycket information som man måste få överblick över. De fokuserar i de flesta fall bara på att ta reda på när tåg, buss etc avgår och att boka.

Jag har testat att boka på SJ och i det fallet fungerar deras app för Iphone bättre än hemsidan. Det är lätt att söka avgångar och boka biljetter. Däremot om man önskar ledsagning på resan så måste man ringa och boka detta efteråt, då uppger man bokningsnumret då ser de min planerade resa och kan ordna ledsagningen utifrån den.

På hemsidan dinstation.se (länk öppnas i nytt fönster) kan man söka upp tågstationen där man bor, eller dit man tänker resa, och se vilken tillgänglighet just den har med t ex hissar och handikapptoaletter. Tittar man på exempelvis Linköpings centralstation kan man se att de har p-plats för rörelsehindrade, ledsagning vid särskild mötesplats med mera. Tyvärr finns det inte angett om det finns taktila ledstråk. :-(

 

//Fredrik

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Nyhetsbrevet utkommer 2-6 ggr/år